Chyba nieczęsto zdarza się, byśmy zalaminowaną kartkę wykorzystali w całości. Gdy laminujemy karty do gry, układanki i inne mniejsze elementy, po ich wycięciu pozostają nam rozmaite ścinki, czasem wcale niemałych rozmiarów. Szerszy pasek może posłużyć jako zakładka do książki. A co ze skrawkami – paskami – szerokimi na 2-3 centymetry? Proponuję pociąć je tak, aby podczas lekcji uczniowie mogli za pomocą markera nanieść na nie litery – w układzie pionowym lub poziomym, a następnie stworzyć… krzyżówkę! Paski z wyrazami układają na ławce tak, by się przecinały w tym miejscu, w którym dwa słowa mają wspólną literę. Podobnie jak w grze Scrabble, wyrazy nie mogą do siebie przylegać, jeśli w jednocześnie nie tworzą poprawnych, istniejących słów.
Uczniowie utrwalą poprawną pisownię i znaczenie określonych słówek, ale będą mieć też poczucie kontroli – to oni podejmą decyzję, jakie słowa chcą wykorzystać, w jakim układzie je zapisać i jak ułożyć, by nadać im formę krzyżówki. Ponadto, co równie istotne, pracują bez korzystania z nudnych kserówek, kart pracy, czy oklepanych zadań w zeszycie ćwiczeń. Działając w parach lub małych grupach uczą się współpracy i razem podejmują decyzje.
W zależności od potrzeb, możemy oczywiście trochę utrudnić im zadanie, na przykład wręczając każdej osobie/parze tę samą liczbę pasków do wykorzystania i ustalając ograniczenie czasowe związane z utworzeniem krzyżówki lub podając konkretny zestaw słów, które mają zostać wykorzystane w krzyżówce.
Możemy oczywiście sami nanieść wybrane słowa na zalaminowane paski, tworząc tyle takich samych zestawów, ile potrzebujemy, a następnie poprosić uczniów o jak najszybsze ich ułożenie.
Z pociętych pasków można też zrobić szybką układankę, jak ta przedstawiona poniżej. Klasa 5 utrwalała w ten sposób poznane przymiotniki.