Niedawno moi uczniowie powtarzali poznane na wcześniejszych lekcjach słownictwo. Zaproponowałam im do tego celu grę „Kółko i krzyżyk”. Na blatach swoich ławek wykleili plansze za pomocą kolorowej taśmy. Każda para otrzymała po pięć kwadratów, które wycięłam z filcowych arkuszy (kupionych dawno temu w jednym z supermarketów). Kwadraty oznaczone były symbolem kółka i krzyżyka. Następnie poprosiłam uczniów o wypisanie na małych karteczkach wybranych przez siebie angielskich słówek z omawianego działu tematycznego . Zasugerowałam, by były to te wyrazy, które uznali za mniej znane i trudne do zapamiętania – te, których faktycznie nie znali wcześniej. Następnie karteczki zostały rozłożone (napisem do dołu) po jednej na każdym polu planszy.
Kiedy plansza była już gotowa do gry, poprosiłam każdą parę o zmianę miejsca: o przeniesienie się o jedno stanowisko dalej, do sąsiedniej ławki. Tym sposobem uczniowie rozpoczęli rozgrywkę używając karteczek ze słówkami przygotowanych przez kolegów i koleżanki.
Aby móc wyłożyć na danym polu swój kwadracik z symbolem kółka lub krzyżyka gracz musi odwrócić karteczkę, przeczytać zapisany na niej wyraz i podać jego tłumaczenie lub użyć w przykładowym zdaniu.
Jak to często bywa, w danej rozgrywce może wcale nie być zwycięzcy. Gra toczy się do momentu wykorzystania przez uczniów wszystkich filcowych kwadratów lub do wygranej jednego z graczy. W kolejnej rozgrywce należy pomieszać karteczki ze słówkami i wyłożyć je ponownie na losowych miejscach.
Po kilku minutach ogłaszam zmianę stanowiska: pary ponownie przesiadają się do kolejnej ławki i grają na innym zestawie słówek. Parę minut później znowu następuje zmiana miejsca i gra toczy się aż każda para wróci do swojej ławki.