“Mały zardzewiały kluczyk leży na dnie mojej szuflady. Tylko ja znam jego tajemnicę…” – tak mniej więcej brzmiał temat wypracowania, jakie pisałam podczas Olimpiady Polonistycznej w siódmej albo ósmej klasie. Dziś chciałabym zaproponować moim uczniom puszczenie wodzy fantazji i stworzenie własnej historii klucza, który dostaną do ręki.
Zapewne w każdym domu gdzieś na dnie szuflady leży niejeden niepotrzebny klucz, który przecież kiedyś służył do… no właśnie: do czego? Jakie drzwi, szuflady, skrzynie czy szkatułki zamykał i otwierał? Kto był jego właścicielem? Dlaczego dziś już jest niepotrzebny? A może wręcz przeciwnie – nadal spełnia swoją funkcję?
Poszukajcie więc w domu takich kluczy, spytajcie znajomych, zgromadźcie cały zestaw – im bardziej różnorodny, tym lepiej. Poproście uczniów o wylosowanie jednego klucza z woreczka, opisanie go i stworzenie jego historii w języku angielskim. Mogą to zrobić spontanicznie – zaraz po wylosowaniu opowiedzieć o swoich skojarzeniach lub zebrać je w formie pisemnej.
Ćwiczenie nadaje się dla uczniów, którzy już sprawnie posługują się językiem obcym. Można wprowadzić bardziej zaawansowane słownictwo przydatne do opisania klucza, np. spare, duplicate, rusty, brass.