Czy znasz historię tego klucza?

“Mały zardzewiały kluczyk leży na dnie mojej szuflady. Tylko ja znam jego tajemnicę…” – tak mniej więcej brzmiał temat wypracowania, jakie pisałam podczas Olimpiady Polonistycznej w siódmej albo ósmej klasie. Dziś chciałabym zaproponować moim uczniom puszczenie wodzy fantazji i stworzenie własnej historii klucza, który dostaną do ręki.

Zapewne w każdym domu gdzieś na dnie szuflady leży niejeden niepotrzebny klucz, który przecież kiedyś służył do… no właśnie: do czego? Jakie drzwi, szuflady, skrzynie czy szkatułki zamykał i otwierał? Kto był jego właścicielem? Dlaczego dziś już jest niepotrzebny? A może wręcz przeciwnie – nadal spełnia swoją funkcję?

Poszukajcie więc w domu takich kluczy, spytajcie znajomych, zgromadźcie cały zestaw – im bardziej różnorodny, tym lepiej. Poproście uczniów o wylosowanie jednego klucza z woreczka, opisanie go i stworzenie jego historii w języku angielskim. Mogą to zrobić spontanicznie – zaraz po wylosowaniu opowiedzieć o swoich skojarzeniach lub zebrać je w formie pisemnej.

Ćwiczenie nadaje się dla uczniów, którzy już sprawnie posługują się językiem obcym. Można wprowadzić bardziej zaawansowane słownictwo przydatne do opisania klucza, np. spare, duplicate, rusty, brass.

Przewiń do góry