Zbliżają się wakacje, pomyślałam więc o stworzeniu akcesoriów nawiązujących do tematu letniego wypoczynku, które wykorzystam podczas ostatnich lekcji w roku szkolnym. Co zwykle oprócz słońca i upału kojarzy się z latem? Lody!
Z kartonu po pizzy wycięłam kształt lodów na patyku. Każdy okleiłam kolorowym papierem samoprzylepnym (tak najłatwiej) lub ozdobnym papierem za pomocą dwustronnej taśmy klejącej. Wykonałam takich lodów 12. Na każdym nakleiłam pasek ze związanym z wakacjami angielskim słowem.
Drewniane klamerki przyjmują funkcję patyczków do lodów. Umieściłam na nich polskie odpowiedniki wyrazów naklejonych na lodach. Klamerek jest więcej niż lodów ( u mnie 28 sztuk) i na tych dodatkowych znajdują się słówka „dla zmyłki”.
Jak wykorzystać lody na lekcji w 24-osobowej klasie?
- Do podziału klasy na pary: jeśli planujemy gry i ćwiczenia do wykonania w parach, już podczas wchodzenia do klasy wręczamy każdemu uczniowi po jednej części loda. Korzystamy wtedy oczywiście tylko z zestawu 12 lodów + 12 pasujących do nich klamerek. Następnie zadaniem uczniów jest jak najszybsze odnalezienie partnera z pasującą częścią loda, np. jeśli mam loda z napisem „to dive”, szukam kolegi lub koleżanki z klamerką, na której jest słowo „nurkować”.
- Do gry w dwóch zespołach: dzielimy klasę na dwa zespoły. Pod tablicą ustawiamy dwie ławki w pewnej odległości od siebie i na każdej kładziemy po 6 lodów. Między tymi ławkami dostawiamy trzecią, a na niej rozsypujemy wszystkie klamerki (wraz z tymi dodatkowymi). Aby nie spadały, można wyłożyć je na plastikowej tacce albo blaszce do pieczenia.
– Wariant I: Obie drużyny ustawiają się w rzędach. Na sygnał dany przez nauczyciela przedstawiciele zespołów podbiegają do ławki z lodami, a następnie próbują jak najszybciej odnaleźć na środkowej ławce właściwe klamerki. Jeśli takowe odnajdą, przypinają je do lodów. Zmianę zawodnika wyznacza nauczyciel uruchamiając (dość często) sygnał dźwiękowy (dzwoneczek, gwizdek, dźwięk z Youtube).
– Wariant II: Drużyny mogą także wybrać np. 3-4 osoby jako swoich przedstawicieli, którzy będą musieli jak najszybciej wspólnie dopasować patyczki-klamerki do lodów. Aby jednak wszyscy mieli możliwość wzięcia udziału w grze, robimy odpowiednio 3-4 rundy, podczas których zmieniają się przedstawiciele zespołów, ale także za każdym razem mają inny, przemieszany zestaw lodów.
- Ponieważ lody są ponumerowane, po kilku rozgrywkach możemy sprawdzić pamięć naszych uczniów podnosząc do góry danego loda (ale nie pokazując znajdującego się na nim słowa) i pytamy: „Popsicle number 6 – what word is it?”
- Kalambury: Na koniec lekcji (lub na początku kolejnej) chętni uczniowie mogą losować lody i bez użycia słów pokazywać klasie naklejone na nich hasła (pantomima). Pozostali uczniowie zgadują.
Jeśli pracujemy z małą kilku-kilkunastoosobową grupą, wszystkie klamerki rozkładamy w sali, przyczepiamy do różnych obiektów, np. liści roślin, plakatów na ścianach, itp., a każdemu uczniowi wręczamy górną część loda. Na hasło: „start!” uczniowie przemieszczają się po sali, by jak najszybciej odnaleźć pasującą do ich loda klamerkę.