Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej? To zadanie chętnie stosuję na swoich lekcjach, zarówno w tradycyjnej formie drukowanej, którą znaleźć można chyba w każdym podręczniku i zeszycie ćwiczeń, jak i w postaci karteczek czy kartoników, które należy ręcznie przemieścić na blacie ławki, aby utworzyć całe zdania. Tym razem mam dla moich uczniów układankę, którą z uwagi na kształt i sposób manipulowania jej elementami, nazwałam kalejdoskopem 😊. Inspiracją był tu znaleziony w internecie pomysł na wykorzystanie dwóch rolek po papierze toaletowym, gdzie po nałożeniu jednej rolki na drugą i odpowiednim przekręceniu tej znajdującej się na zewnątrz, dzieci budowały wyrazy z sylab zapisanych na obu rolkach. Postanowiłam użyć dłuższych rolek od papierowych ręczników, aby wykorzystując ten sam mechanizm, umożliwić uczniom tworzenie całych zdań.
Na paskach kolorowego papieru zapisałam poszczególne słowa, z których miały powstać zdania. Starałam się zrobić to tak, by niektóre początki mogły mieć więcej niż jedno rozwinięcie, np. Did Julia eat lunch? Did Julia watch TV?
Kolorowe paski papieru skleiłam i tak powstałe opaski nałożyłam na rolki na tyle ciasno, by nie spadały, ale jednocześnie dawały się łatwo przekręcić.
W ten sposób zmontowałam zestawy umożliwiające ćwiczenie różnych czasów i typów zdań. Oczywiście nie jest to narzędzie, które zrobi się w pięć minut, zwłaszcza, że idealnie by było wyprodukować po jednym kalejdoskopie dla każdego w klasie. Ale myślę, że może to być również pomysł na zadanie domowe – niewątpliwie ciekawsze niż uzupełnianie zeszytu ćwiczeń. Wykonanymi własnoręcznie kalejdoskopami uczniowie mogą wymienić się z kolegami i koleżankami i poprosić ich o wypisanie zdań, które uda im się poskładać z poszczególnych elementów.