Jeśli podczas wakacji planujecie gruntowne porządki, czyli tzw. odgracanie, a wciąż trzymacie w domu stare płyty CD, może skorzystacie z mojej propozycji na wykorzystanie ich do celów edukacyjnych 😉
W moim domu na półce znalazło się całkiem sporo płyt z nagraniami do starych podręczników, płyt dodawanych do gazet i czasopism jako gratisy, bajek dla maluchów, albumów muzycznych kiedyś przegrywanych od znajomych, a teraz dostępnych o każdej porze dnia i nocy np. na Spotify. Krótko mówiąc, rzeczy niepotrzebne, nadające się do wyrzucenia.
A oto, co z nimi zrobiłam:
Zadrukowaną stronę zakleiłam kolorowym papierem (najlepszy samoprzylepny, ale dwustronna taśma klejąca też się nada). Czarnym markerem narysowałam linie tak, by podzielić płytę na 8 trójkątów, niczym pizzę😉. Następnie do każdej części wpisałam jedno słowo pytające z grupy WH-words: WHO, WHAT, HOW, WHERE, WHY, WHEN, WHICH, WHOSE.
W kolejnym kroku stworzyłam na komputerze plik z rozwinięciami pytań zaczynających się od zapisanych na płytach słów (po dwa do każdego). Plik do pobrania TUTAJ.
Po wydrukowaniu (kolor kartek dobierałam do koloru papieru na płytach, tak, aby powstały zestawy😊) i zalaminowaniu, pocięłam dokument na paski.
Co dalej?
Uczniowie otrzymują po jednym zestawie (płyta + zalaminowane paski). Mogą także pracować w parach. Ich pierwszym zadaniem jest dopasowanie dwóch pasków do każdego WH-word. Następnie wybierają 8 pytań (każde z innym słówkiem pytającym), zapisują je w zeszytach i układają do nich odpowiedzi. Jeśli pracują w parach, każdy uczeń zapisuje swoje odpowiedzi, które potem odczytuje na głos, a zadaniem jego kolegi/koleżanki jest wskazanie pytania, do którego ta odpowiedź pasuje.
WH-questions – płyta CD + fidget spinner
Jeśli macie w swoich nauczycielskich zasobach spinnery, można je wykorzystać w duecie z płytami (zalaminowane paski nie będą tu potrzebne). Ja kupiłam niedawno kilka w Ustce (1 zł za sztukę), w namiocie, w którym kupić można tzw. mydło i powidło :).
Naklejamy na jedno ramię spinnera strzałeczkę/trójkącik. Uczniowie, pracując w parach lub małych grupach, muszą umieścić spinner na środku płyty i wprawić go w ruch. Jeśli strzałka wskaże np. WHAT, zadaniem ucznia jest ułożenie pytania zaczynającego się właśnie od tego słowa. Za prawidłowo zbudowane zdanie otrzymuje punkt. Poprawność oceniają pozostali uczniowie w zespole. Gra trwa tyle rund, ile ustalimy na początku, np. 5. Na koniec podliczamy punkty i ustalamy zwycięzcę.