Dziś kolejny pomysł za zastosowanie plastikowych nakrętek. Wcześniej tutaj pisałam o nakrętkowym alfabecie.
Ponieważ w mojej szkole co roku zbieramy nakrętki na cele charytatywne, do ich gromadzenia zaangażowałam całą rodzinę, rodziców i teściów, a oni z kolei swoich znajomych. Kiedy więc co jakiś czas dostaję od nich worki pełne nakrętek, znajduję wśród nich nie tylko nakrętki w rozmaitych kolorach, ale także takie z napisem, obrazkiem czy wzorkiem. I kiedy zimową porą moją uwagę zwróciły ciemnoniebieskie i błękitne nakrętki (od gazowanej i niegazowanej wody mineralnej) z motywem przypominającym śnieżynkę, postanowiłam wykorzystać je jako pola funkcyjne w nakrętkowej grze planszowej. A że akurat utrwalałam z siódmą klasą stopniowanie przymiotników, stworzyłam grę do przećwiczenia właśnie tego tematu.
Na białych nakrętkach wypisałam markerem cyferki – to zwykłe pola gry. Między nimi umieściłam nakrętki ze śnieżynkami – to pola specjalne, do których wydrukowałam i zalaminowałam po 12 przymiotników podzielonych na dwie grupy: przymiotniki stopniowane poprzez dodanie końcówki -er i -est i przymiotniki stopniowane opisowo i nieregularnie (do pobrania na końcu wpisu). Dołożyłam też większe nakrętki (od mleka), na których znalazły się naklejki z napisem FREEZE …no i oczywiście dwie nakrętki: START i FINISH. Skoro gra planszowa, to potrzebne będą pionki (wystarczy wyjęta z piórnika gumka lub temperówka) i kostka.
Zasady gry są następujące:
Najlepiej podzielić uczniów na grupy 3-4-osobowe.
Karty z przymiotnikami (w dwóch stosikach) należy wyłożyć obok planszy wyrazem do dołu. Kolejni gracze rzucają kostką i przemieszczają swój pionek o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce. Jeśli pionek zatrzyma się na błękitnej nakrętce ze śnieżynką, gracz bierze kartę z jasnoniebieskiej talii (krótkie przymiotniki). Odczytuje znajdujący się na niej przymiotnik, a następnie podaje stopień wyższy i najwyższy tego przymiotnika. Tak samo postępuje, kiedy zatrzyma się na ciemnoniebieskiej nakrętce ze śnieżynką, z tą różnicą, że „częstuje się” kartą z drugiego stosika (przymiotniki stopniowane opisowo i nieregularnie). W zależności od tego, czy wykona zadanie poprawnie (a to podlega ocenie pozostałych graczy), ma prawo przesunąć swój pionek o jedno pole do przodu, lub musi się o jedno pole cofnąć.
Jeśli gracz postawi swój pionek na nakrętce z napisem FREEZE, traci kolejkę.
Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza dotrze do mety.
Zasady gry można dowolnie modyfikować, a nawet lepiej: pozwolić uczniom na ustalenie własnych. Tak samo układ nakrętek na stole może za każdym razem być inny.
Przyznam, że kiedy po raz pierwszy zaproponowałam tę grę moim siódmoklasistom, miałam trochę wątpliwości, czy zechcą się w nią zaangażować. Niepotrzebnie! Ku mojemu zaskoczeniu, po zakończonej rozgrywce chcieli grać od nowa! I jeszcze raz!
Mam nadzieję, że ten pomysł Wam się przyda i że także Wasi uczniowie przyjmą nakrętkową grę planszową z entuzjazmem. A może w ramach projektu wymyślą własną?
Pobierz plik: Przymiotniki